Inleiding tentoonstelling Riet Mooren
Door: Rob de Leeuw. Lobith, 17 april 2007
In het publiciteitsoffensief waarmee het boek ‘Lucifer ‘ onder de aandacht van het publiek werd gebracht, hoorde ik de schrijfster, Connie Palmen, zeggen: Bij het ontbreken van de waarheid ontstaat kunst. Picasso, die reus onder de kunstenaars van de 20e eeuw, heeft het ooit iets anders geformuleerd. Volgens hem is kunst een leugen waarmee we de waarheid kunnen benaderen. Ook Goethe, de grote Duitse schrijver, deed een duit in het zakje door een sterk autobiografisch boek de titel mee te geven: Dichtung und Wahrheit, Verzinsel en waarheid. Maar wat is wat in een kunst- of literair werk?
meer...
”Verberg”
meer...
Kijk, dat is treffend geformuleerd en raakt aan de essentie van waar het in kunst omgaat. Het is een waarheid verpakt in een verzinsel en ontleent daaraan een tijdloze kracht, tenminste als dat oprecht en met talent is gedaan. Aan beide ontbreekt het Riet Mooren niet.
”Verberg”
meer...
Dames en heren, wie is Riet Mooren? Waar komt ze vandaan? Wat drijft haar? Wat inspireert haar? Wie zijn haar voorbeelden die zij op haar weg als kunstenaar heeft gevonden en waarmee zij zich verwant zou kunnen voelen? Om maar met de laatste vraag te beginnen moet ik genoegen nemen met het antwoord dat zij mij gaf,namelijk:"Ik neem nauwelijks kennis van wat andere kunstenaars doen. Ik wil niet beïnvloed worden." Punt. Of dat helemaal waar is kun je over twisten zonder aan haar autonomie als kunstenaar te twijfelen. Ook hier lopen dichtung und wahrheit door elkaar heen. In dat verband zal ik direct iets meer zeggen over hoe ik haar kunst versta, ook in relatie tot andere kunststromingen die een prominente rol hebben gespeeld en nog spelen in de wereld van de beeldende kunst.
”Verberg”
meer...
”Verberg”
meer...
”Verberg”
meer...
”Verberg”
meer...
Goed, het wonder van de natuur, in al haar verschijningsvormen, de mens incluis, is Riet’s inspiratiebron. Later voegde zij daaraan toe haar fascinatie voor I Tjing, het boek der veranderingen, Chinese wijsheden van bijna drie duizend jaar geleden. Ik moet daar iets meer over zeggen omdat duidelijke sporen van wijsheden uit dat boek terug te vinden zijn in Riet Mooren’s werk. I Tjing is ingedeeld in 64 hoofdstukken en bij elk hoofdstuk hoort een figuur van zes lijnen, een hexagram. Zo’n hexagram is een mengeling van hele en gebroken lijnen die staan voor Yin en Yang. Ongetwijfeld hebt u daarover gehoord of gelezen. Yin is de materie en Yang is de geest. Het een kan niet zonder de ander. Elke hexagram is een uitbeelding van een mogelijke situatie, een samenspel van Yin en Yang en getuigt daarmee van dynamiek. I Tjing en de natuur, dat zijn de bronnen waaruit Riet Mooren vooral put bij het maken van haar kunstwerken.
”Verberg”
meer...
”Verberg”
meer...
”Verberg”
meer...
”Verberg”
meer...
”Verberg”